Artiklar & blogg

Sabbat eller söndag?

Sabbat eller söndag?

“Låt därför ingen döma er för vad ni äter eller dricker eller hur ni iakttar högtider eller nymånar eller sabbater. Sådant är skuggan av det som skulle komma; själva kroppen är Kristus.” (Kol 2:16-17)

Paulus uppmanar i dessa verser de troende i Kolosse till att inte låta någon döma dem för “hur [de] iakttar högtider eller nymånar eller sabbater”. Vi ser här tydligt och klart att de troende i Kolosse iakttog både Herrens högtider och sabbaten. Paulus ville att de inte skulle låta någon döma dem för hur de iakttog dem. Det är ironiskt att just detta bibelställe, tvärtemot vad Paulus skriver, oftast används till att döma troende “för vad [de] äter eller dricker eller hur [de] iakttar högtider eller nymånar eller sabbater”.

Paulus betonar att det viktigaste med högtiderna, nymånaderna och sabbaten är Messias själv. De är nämligen en skugga av det vi äger i honom. Kristna har traditionellt sett detta som en nedvärdering av sabbaten och Herrens högtider och många översättningar, t ex Folkbibeln, har därför valt att lägga till ordet ”bara” i vers 17: ”Allt detta är bara en skugga av det som skulle komma, men verkligheten själv är Kristus.” Underförstått: nu har verkligheten kommit så nu behöver vi inte längre syssla med sådant som bara är en skugga.

Både Folkbibeln och Bibel 2000 har dessutom översatt versen med fel tempus: “det som skulle komma” för att ytterligare förstärka att skuggorna är något passé. En mer ordagrann översättning av texten i vers 17, vilken stämmer med Karl XII’s svenska Bibel och Åkessons översättning, lyder: “Sådant är en skugga av det som kommer; själva kroppen är Kristus.” Skuggbilderna som finns i sabbaten och högtiderna givna genom Moses pekar nämligen framåt, såväl mot Messias första som hans andra kommande och är därför inte helt uppfyllda ännu. Om vi förkastar dessa skuggbilder försvinner framför allt mycket av den viktiga undervisningen om vårt framtidshopp och det är mycket allvarligt i dessa sista dagar.

Att fördöma eller ännu värre förbjuda sabbatsfirande och firandet av Herrens övriga högtider strider därför väldigt klart mot Bibeln undervisning. Både Jeshua, apostlarna och de första troende firade sabbaten. Vi vet också att, förutom i Rom och Alexandria där antisemitismen hade de starkaste fästena i Romarriket, fortsatte de allra flesta kristna församlingarna både bland judar och hedningar, att helga sabbaten och fira Herrens högtider i flera hundra år innan Kyrkan förbjöd detta. I vår tid återvänder återigen många kristna över hela världen till det urkristna mönstret precis som det står profeterat i Skrifterna.

Att helga Sabbaten står inte på något sätt i motsats till gudstjänstfirande på söndagar. Det handlar om två helt olika saker. Det första har sin upprinnelse i skapelsen och Tio Guds bud att Gud har helgat den sjunde dagen till en vilodag. Det andra har sitt ursprung i Jesu uppståndelse på första veckodagen. Den senare är visserligen inte påbjuden men har också biblisk förankring. Temat för sabbatens avslutning på lördagskvällen då den första veckodagen börjar handlar t ex om uppståndelse och det är inte underligt att det ganska tidigt blev en kristen tradition att fira Jesu uppståndelse då som vi ser i Apg 20. Men det fanns aldrig någon motsättning mellan detta och sabbaten. Det uppstod långt senare.

Bibeln är en enda bok med ett enda budskap. Att blanda ihop dess undervisning om den sjunde och den första veckodagen leder med nödvändighet till förvirring av hela frälsningsbudskapet. Vi måste omvända oss från den antijudiskhet som ligger bakom Kyrkans förkastelse av sabbaten för att bli redo inför Messias återkomst.

Jag känner stor nöd för vårt land. Det är olyckligt att man förra veckan beslutade att avbryta sändningen av ett undervisningsprogram om sabbaten. Det skapar onödiga splittringar och är en olycka för vårt land. Bed för Kanal 10. De är inte våra fiender. Det är djävulen som är vår fiende. Och bed för Visjon Norge och deras TV satsning på Sverige.

18


Discussion

  1. Emanuel Norén  March 10, 2011

    Hej Lars!

    Var det inte så att Romarna valde att lägga gudstjänstfirandet på söndagen (solens dag) för att på ett sätt “häda” judarna och visa att de inte skulle få tillbe sin Gud på “rätt” dag?

    (reply)
    • Prepare Blogg  March 23, 2011

      Hej Emanuel!

      Ber om ursäkt att det dröjt med svar!
      Söndagsfirandet som en ersättning för sabbaten präglades definitivt av anti judiska motiv. Om du menar Romarrikets införande av kejsardyrkan på söndagen så är jag inte så insatt i detta.

      (reply)
  2. Magnus  March 10, 2011

    Eftersom jag hamnade i modereringsprocessen på aletheia postar jag mitt svar på din blogg…

    Lars jag vet inte om du har misstförstått mig något..
    1. Min invändning är en; nämligen att Herrens högtider är riktade till judarna… Återigen du hittar inget imperativ (du skall) riktat till hedningarna som avser nuet vilket ålägger dem att fira sabbaten eller någon annan av högtiderna…

    Jag ense med dig om frivilligheten i att fira de judiska/Herrens högtider…

    2. Har aldrig ifrågasatt detta faktum; däremot ifrågasätter jag att hedningarna skulle vara bunden tillika ålagda att fira detta såsom judarna..

    3. Se punkt 4 nedan…
    4. Jag ifrågasätter inte att judarna firar sina högtider eller omtolkar sina högtider i ljuset av rådande historiska situationer…
    Vad jag starkt ifrågasätter är den andliga realiteten och det tillbörliga i detta omarbetande.. Likaså att hednakristna skall åläggas att fira specifikt judiska högtider (d.v.s etniskt kopplade till folket)..

    Några synpunkter på vad jag menar vara en påtaglig skiljelinje mellan apostolisk tro och rabbinsk gällande detta spörsmål:

    a. Försoningsdagen som Jesus och apostlarna firade är inte densamma som senare i omarbetning av rabbinsk judendom..
    Skiljelinjen är just offerkulten och templet…
    Inget tempel – inget offer – ingen syndaförlåtelse…
    Jämförelsen med hebreerbrevet haltar alltså påtagligt eftersom Jesus är slutet på offerkulten; hans offer för våra synder är slutgiltigt och gällande en gång för alla … Detta offer gäller också judarna som utan Jesu offer inte kan få syndernas förlåtelse (även om ett nytt tempel skulle uppföras och offerkulten återetableras)…
    Den apostoliska undervisningen står alltså i ett absolut motsatsförhållande till rabbinsk judendoms omdaning av denna högtid…

    b.Påsken som Jesus firade var också beroende av templet (med påskalammet som skulle slaktas osv); det blir alltså besynnerligt att hävda att vi skall fira högtiderna på samma sätt som Jesus och apostlarna gjorde — när dessa hade ett tempel.. Vi kan alltså aldrig fira påsken eller försoningsdagen på samma sätt som de 12… Jag skulle kunna ge fler exempel där templet just är avgörande för ditt påstående att de senare rabbinska högtiderna gäller de kristna…

    5. Ja, det finns ett visst belägg för detta. Dock, dock, och dock: dessa utgörs inte av huvudfåran av de kristna.. Det är inte heller klart huruvida dessa grupper var s a s renläriga (t.e.x. de disparata ebjoniterna). Inte heller framgår det klart hur många i dessa grupper som var hedningar…

    Chrysotomos negativa uttalande om judarna måste alltid förkastas.. Däremot kan hans motvilja bottna sig i ett reellt problem: nämligen att lagiskhet, ritualism och fokus på ceremonier ersätter totaliteten i Kristus (vilket än idag utgör ett problem inte endast i förhållande till judendom utan katolicism osv)…

    6. Här håller jag med dig; delvis också i din tolkning, nämligen att Kolosserbrevet kan tolkas på två sätt. Även om jag personligen lutar åt att författaren är ute efter att betona den frihet som hednakristna har i förhållande till de judiska högtiderna (den grekiska grundtexten bör dock inte uppfattas som ett sättets dativ) …
    Jag tror slutligen att personen Jan-Olov Sundvall utgjorde ett faktum i sig själv med tanke på han inte tror på treenigheten och är osäker angående Jesu Gudom (likt dig en gång Lars) http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=144009...

    7. Noterat. Jag har inte heller blandat ihop dem..

    I all välmening Magnus

    (reply)
    • Prepare Blogg  March 23, 2011

      Shalom Magnus!
      Här kommer några korta svar på ditt inlägg som gjordes på en annan blogg.

      Jag håller med dig att det inte finns någon direkt uppmaning i de Apostoliska Skrifterna (NT) att fira sabbat. Däremot kan vi klart se utifrån t ex Kol 2 att de gjorde detta. Du kan definitivt inte heller hitta någon uppmaning i NT att fira söndagen.

      Jag har påvisat att apostlarna, se Heb 13:15-16, använde exakt samma bibeltext som rabbinerna när det gäller gudstjänstens utformning efter Templets förstöring så jag håller inte med dig om att deras firande av högtiderna idag står i motsatts till NT. Hebr 10:4 säger också att det är omöjligt att tjurars och bockars blod skulle kunna utplåna synder. Dessa djuroffer tog aldrig bort synder i GT. De pekade enbart fram emot Messias. Så här finns heller ingen skillnad mer än i yttre former vare sig med försoningsdagen eller påsken.
      Under punkt 5 så har du nog fel. Det var framför allt bara de kristna i Rom och Alexandria som tidigt slutade fira sabbaten. Härifrån härstammar t ex uttrycket på engelska: “When in Rome do as the Romans.” På svenska säger man: “Ta seden dit man kommer.” Det var biskopen i Milano som fällde detta uttalande eftersom han firade sabbaten i Milano, men när han kom till Rom så firade han söndagen “eftersom de hade en annan sed”. Enligt Bibeln så var det de senare som inte var renläriga även om de senare tvingade på alla kristna deras sed.
      Allt gott!

      (reply)
  3. Mats  March 10, 2011

    Tack Lars för bra undervisning från Guds ord.
    Kanal 10:s beslut att stänga av den bibelförankrade undervisningen är vid första påseendet tråkig men Gud brukar ha för vana att vända det som sker till det bästa.
    Tack vare avstängningen har Sabbaten kommit upp till debatt.
    Det är bra.
    Det har i sin tur lockat fram många yrkesteologer som med mager framgång försvarar tingens ordning.
    Det märker vanligt folk som ser igenom dimridåerna och läser som det står, och kan skilja på Andens vind och vanligt korsdrag!

    Yrkesteologerna har mycket kunskap om kyrkans teologi, deras bibeltolkning och tradition. Men när detta inte riktigt stämmer överens med bibelns undervisning är det klart att man har en svår sits.
    Det område som nu är aktuellt, Herrens högtider, och framförallt Sabbaten är ett svårt kapitel för kyrkan.
    Moderkyrkan har ju gjort det lätt för sig genom att hävda att kyrkan har mandat från himlen att ändra på Herrens tider, när sedan nästan hela världen firar söndagen tas det som kvitto på att man verkligen har detta mandat från himlen.

    (reply)
    • Prepare Blogg  March 23, 2011

      Tack Mats för mycket tänkvärda ord!

      (reply)
  4. Mikael  March 12, 2011

    Shalom

    Tack för att du står upp för HERREN:s undervisning oavsett hur det blåser bland teologerna och givetvis vill jag tacka Jan-Olov för hans fantastiska undervisning om Shabbat

    (reply)
    • Prepare Blogg  March 23, 2011

      Tack för din uppmuntran Mikael!

      (reply)
  5. therese  March 14, 2011

    Hej Lars!
    Jag är nybörjare med att fira Sabbat och jag tycker att det är helt rätt, även om det är ett mycket enkelt firande. Men jag får lite problem med det praktiska. Jag arbetar skift och det innebär att jag kan inte alltid vara ledig just fredag kväll och lördag.

    Jag undrar hur Gud ser på det? Om ett helt samhälle firar sabbat finns det ändå funktionner i samhället som måste underhållas, jag arbetar t.ex inom vården.

    Jag önskar att du kunde ge lite större kunskap om detta!

    Hälsningar
    Therese

    (reply)
    • Prepare Blogg  March 23, 2011

      Hej Therese!

      Yrken inom vården har företräde framför sabbaten. Jesus visade klart detta och de judiska rabbinerna idag lär samma sak. Polisväsende och sjukvård t ex måste fungera i Israel även på sabbaten.

      Jag vill rekommendera dig att göra vad du kan för att kunna vara ledig på sabbaten. Men Gud har full förståelse om du måste arbeta då.

      (reply)
  6. keijo  March 15, 2011

    Bibel och många frågor kan inte Jag ger svar och alla vad det står in detta bok kan inge in livet korthet studera och får svar till allt, men detta vad vi har idag in varje dag är Gud välligt förståndig och han har asspterat in våran tron ,för vi har gått samvete in Gud och bibel och den Heliga Anden är med och leder och tröstar oss och ger vishet med att vi upp fuller bibel and frälsningen budskap det här viktig och gått att fårstå och vi kan vara lugn och hoppful,tack avr välsignat ,keijo södertälje

    (reply)
  7. Birgitta  March 18, 2011

    Vet att denna kommentaren inte kanske hör till detta ämne.
    Men jag måste fråga vad du Lars anser om tiondegivandet

    (reply)
    • Prepare Blogg  March 23, 2011

      Shalom Birgitta!
      Tiondegivandet liksom allt annat i lagen kommer från Gud. De är inte frälsande men det leder till välsignelse när de görs i tro av kärlek till Gud. Det är som Paulus skriver att allt beror på “om vi har en tro som är verksam i kärlek.” Gal 5:6

      (reply)
  8. therese  March 23, 2011

    Tack för ditt svar!

    Herren välsigna dig!

    (reply)
  9. Magnus  March 24, 2011

    Hej Lars! Tack för svar.. En förtydligande fråga och en kort kommentar:

    Du skriver
    *Dessa djuroffer tog aldrig bort synder i GT. De pekade enbart fram emot Messias. Så här finns heller ingen skillnad mer än i yttre former vare sig med försoningsdagen eller påsken.

    **Okej? Vad menar du, att offerkulten inte var något Gud hade stipulerat? Förlät inte Gud synder i GT? Templets funktion saknar betydelse för den judiska tron? Hade Översteprästens tjänst i templet ingen reell och andlig betydelse visavi folket och Gud samt dess synder?

    Min poäng är denna: Vi kan inte fira högtiderna precis som Jesus och apostlarna gjorde… Alltså bör vi sluta upp med att använda detta argument som faktistk blir anakronistiskt…

    Däremot Lars kan du säga att det är möjligt och frivilligt att fira högtiderna i dess modiferade form som en del hednatroende gjorde efter templets förstörelse…

    med vänliga hälsningar Magnus

    (reply)
  10. Prepare Blogg  March 28, 2011

    Hej Magnus!

    Så här står det i Heb 10:4 “Ty det är omöjligt att tjurars och bockars blod skulle kunna utplåna synder.” De var alltså inte djuroffren som tog bort synder utan det var tron på Gud och det som djuroffren representerade som gjorde det. Bibeln är en enda bok från början till slut med samma budskap hela vägen. Hebréerbrevets författare visar framför allt i kap 11 att det hela tiden ända från Abel har handlat om tro. Djuroffren har bara varit symboler.

    Nu handlar den här tråden om sabbaten. Men jag håller med om att vi inte kan fira de övriga högtiderna till det yttre på exakt samma sätt som Jesus och apostlarna. Det är ju självklart eftersom inget Tempel finns. Däremot kan vi i tro fira det som högtiderna handlar om. I stället för djuroffer kan vi frambära “våra läppars tjurar” av lovprisning som Hos 14:3 och Heb 13:15 säger. Det är ändå ett och samma budskap. Vi kan frivilligt välja att fira högtiderna på detta sätt precis som du säger. Det ligger en stor välsignelse i det när det görs i tro eftersom det pekar på Messias. Jag tror vi är överens.

    Gud välsigne dig Magnus!

    (reply)
  11. Prepare Blogg  March 28, 2011

    Vill bara tillägga Magnus att David fick uppenbarelser från Gud om vad offren representerade. Han ordnade gudstjänsten i Templet enligt “ritningarna” som Mose på Herrens befallning dragit upp om de olika offren och skrev lovprisningspsalmerna som sedan sjöngs/bads i samband med offren i Templet.

    När sedan Israel inte hade tro och kärlek till Gud utan levde i synd och ändå frambar offren tillrättavisade profeterna dem och sa: “Sluta med era offer! Jag har inget behag till dem.” Det var inte därför att offren var fel utan därför att omvändelsen och tron inte fanns där. Då blev djuroffren värdelösa.

    (reply)
  12. Magnus  March 29, 2011

    Vi är överens… Tack, Lars för denna goda utläggning av Ordet… Gud välsigne dig broder!
    mvh Magnus

    (reply)

Add a Comment

Follow

Få nya artiklar och inlägg direkt till din inkorg